Kladské pomezí - Broumovsko - Úpa II (Cykloturistika.wz.cz)

Kladské pomezí

Broumovsko a Úpa II.

Další z cest za poznáním Kladského pomezí

16. dubna 2005

Teplicko - Úpa - Kladské pomezí

Vynikající počasí a hlášená teplota na dnešek 18-22°C znamená vyrazit na letošní první delší výlet na kolech. Naše úvodní kilometry směřují do oblíbeného kraje Broumovska, protkaného skalami a krásnou přírodou.

Ráno v 7:45 vyjíždíme ze Smiřic do Opočna, odkud nás v 8:52 hod  odveze spěšný vlak i s koly do České Metuje. Ušetříme si tak nejen čas, který můžeme věnovat cílové lokalitě, ale také 41 km, které by nám mohly v závěru dne přebývat. Ale ještě než dojedeme do Opočna na kole, projíždíme Českým Meziříčím, na jehož konci upoutá pozornost značně "vybydlený" dům. Ani jsem nemusel pochybovat o tom, kdo v něm bydlí. Obývají ho naši "přizpůsobiví" spoluobčané. Po chvíli se ke mně sbíhaly cikáňata, které na mou adresu zaslaly spršku otázek, proč fotím jejich dům (no spíše stavení než-li dům). Lepší sprška otázek než sprška kamení. Po 18 km jízdy jsme dorazili do Podzámčí na vlakové nádraží Opočno.

Cikánský dům v Českém Meziříčí Cikáňata Příjezd k nádraží v Opočně Nádraží Opočno Jízdenka Opočno - Česká Metuje Jízdenka kolo Opočno - Česká Metuje
Cikánský dům Cikáňata Příjezd do Opočna Nádraží Opočno Opočno - Č.Metuje Jízdenka kolo

Vlak žádné zpoždění neměl a po necelé hodince jsme vystoupili v České Metuji, vesničce pod stolovou horou Ostaš. Nyní nás čeká cesta do Teplic nad Metují přes Dědov a Javor. Řeka Metuje je skrz koruny stromů dobře vidět. Zima tu skončila před pár dny a zeleň se teprve probouzí.

Ve vlaku Opočno - Česká Metuje Nádraží Česká Metuje Nádraží Česká Metuje Meandrující Metuje časně zjara Hotel Bouda v České Metuji Hotel Bouda v České Metuji
Ve vlaku Česká Metuje Česká Metuje řeka Metuje Hotel Bouda Hotel Bouda

Ráno jsme se nestačili nasnídat a po 30 km Simča pociťuje potřebu něco sníst. Je tu restaurace Sangria, ale bohužel nic k jídlu nemají. Doplňujeme tu pouze tekutiny. Také bych něco zakousl, možná proto můj pohled často směřoval na zem kousek od stolu, kde jsme seděli. Ležela tam chcíplá ropucha. Byla dost zachovalá a obzvlášť masitá. Přemohl jsem se a zachoval si důstojnost. Přeci tu občas prošlo pár lidí a už vidím jak by někteří z nich měli nemístné poznámky. Naproti je také restaurace, ale majitel teprve přichází a otevírá až od 11 hodin. Nabízí zeleninový salát. Čekat už nechceme a skrz pěší zónu přijíždíme k prodejně Redpoint.

Restaurace Sangria v Teplicích n/M Penzion Rybárna v Teplicích n/M Chcíplá ropucha na pěší zóně v Teplicích n/M byla lákavá Teplice nad Metují Teplice nad Metují Redpoint - prodejna cyklistických a horolezeckých potřeb
Sangria Penzion Rybárna Ropucha Teplice n/M Teplice n/M Redpoint

Na konci Teplic n/M míjíme turistickou ubytovnu TJ Slavoj s nabídkou levného ubytování. Následuje vstupní brána do Teplických skal. Letos zde zahájili sezónu 10. dubna. Následuje autokemp Bučnice, který hojně využívají horolezci. Blížíme se ke křižovatce Adršpach-Zdoňov.

Turistická ubytovna TJ Slavoj v Teplicích n/M Vstup do Teplických skal Vstup do Teplických skal Kemp Bučnice Kemp Bučnice Rozcestí Adršpach - Zdoňov (PL)
Ubytovna TJ Slavoj Teplické skály Teplické skály Kemp Bučnice Kemp Bučnice Adršpach - Zdoňov

Po ujetí necelého kilometru se dostáváme k vstupní bráně Adršpašských skal. I zde mají otevřeno. Na protější straně je rozlehlé parkoviště. Po průjezdu vesnicí Adršpach na křižovatce Náchod-Trutnov se místo na Náchod a Stárkov vydáváme nezvykle oproti minulým tradicím na Trutnov. Hned za křižovatkou (594 m.n.m.) je pořádné stoupání na Krupnou Horu (690 m.n.m.). Jsou tu na krajích lesa ještě sněhová pole.

Stoupání na Krupnou horu Zbytky sněhu pod Krupnou horou
Vstup do Adršp.skal Parkoviště u Adr.skal Křiž.za Adršpach. Krupná hora Sněhové pole Krupná hora

Následuje téměř 11 km souvislého klesání přes Chvaleč a Petříkovice do Trutnova-Poříčí k mostu přes řeku Úpu. Z Trutnova do Úpice je nejkratší cesta po silnici č.14. Za Poříčím není moc věcí k vidění, možná také kvůli zvýšenému provozu na této silnici, ale po 8 km se situace mění. V Suchovršicích jsou asi dvě kryté lávky a odtud se dá jet do Úpice v bezprostřední blízkosti řeky Úpy.

Chvaleč V Chvalči Most v Trutnově-Poříčí přes řeku Úpu řeka Úpa v Trutnově-Poříčí Krytá lávka v Suchovršicích Krytá lávka v Suchovršicích
Chvaleč Chvaleč Trutnov Poříčí řeka Úpa Suchovršice Suchovršice

Z Úpice je cesta velmi příjemná a klidná. V Havlovicích je možnost občerstvení na zahrádce. Odtud je možno navázat na cyklotrasu 4018 "okruh Boženy Němcové". Směřuje dále lesem podél Úpy až do České Skalice k Muzeu Boženy Němcové. Mezitím však je spousta zajímavých míst, které cyklotrasa nevynechá. Jedním je i Slatinský mlýn u Slatiny nad Úpou.

Hospoda v Havlovicích Rozcestník v Havlovicích - Okruh Boženy Němcové Slatinský mlýn Slytinský mlýn Slatinský mlýn
Havlovice Havlovice Slatinský mlýn Slatinský mlýn Slatinský mlýn .

U Viktorčina splavu je mnohem živěji. Je tu i hodně vodáků, kteří využívají zvýšené hladiny řeky při jarním tání ve vyšších polohách. Voda má však jen 5-6 °C. Kousek odtud je Staré bělidlo a u rozcestí pomník Babičky s členy party.

Okolí Viktorčina splavu Viktorčin splav Staré bělidlo Pomník babičky a členů party
U Viktorčina splavu Viktorčin splav Vodáci pod splavem Staré bělidlo Pomník Babičky .

Z Ratibořic kolem zámku přes Zlíč zakončujeme dnešní výlet v České Skalici. Odtud pokračujeme do Smiřic už vlakem. Zůstalo nám v nohách 79 km.

Nádraží v České Skalici Nádraží v České Skalici Spěšný vlak Trutnov - Česká Skalice - Hradec Králové Ve vlaku Jízdenka Česká Skalice - Smiřice
Nádraží Čes.Skalice Nádraží Č.Skalice Vlak Trutnov - HK Ve vlaku Jízdenka .

Použité mapy

Adršpach - Teplice n/M -  Dědov - Česká Metuje - Stárkov   Podél řeky Úpy z Úpice do České Skalice

Česká Metuje - Dědov - Teplice n/M - Adršpach

Související odkazy

Předchozí výlet z roku 2004:                Návrat na cykloturistiku:

Návštěvní kniha  Otevřít návštěvní knihu

Další stránky o turistice naleznete na http://cykloturistika.wz.cz

Pište  turista@soukroma.cz               Volejte     777/856807   (SMS zde)      Počet přístupů  Počet přístupů od 11.6.2005  od 11.6.2005

V návštěvní knize můžete získat další postřehy cestovatelů a přidat váš vzkaz. Kniha je tu pro vás !